جهانی شدن و تاثیر آن بر فرهنگ نیجریه

جهان اکنون در حال تبدیل شدن به یک دهکده جهانی است که در آن مردم، از جمله افرادی که در دور افتاده ترین نقاط جهان هستند، به طور گسترده  به هم متصل می شوند . جهانی شدن دنیایی بدون مرز را به تصویر می‌کشد که ارتباط متقابل ملت‌ها را از صدها و هزاران کیلومتر بدون توجه به فاصله جغرافیایی تضمین می‌کند. جهانی شدن  وابستگی متقابل و ارتباط متقابل بین کشورها و فرهنگ های مختلف در سراسر جهان را افزایش داده است.

 

جهان اکنون در حال تبدیل شدن به یک دهکده جهانی است که در آن مردم، از جمله افرادی که در دور افتاده ترین نقاط جهان هستند، به طور گسترده  به هم متصل می شوند . جهانی شدن دنیایی بدون مرز را به تصویر می‌کشد که ارتباط متقابل ملت‌ها را از صدها و هزاران کیلومتر بدون توجه به فاصله جغرافیایی تضمین می‌کند. جهانی شدن  وابستگی متقابل و ارتباط متقابل بین کشورها و فرهنگ های مختلف در سراسر جهان را افزایش داده است.

 

امروزجهانی شدن، یکنواختی فرهنگی غیربومی را به ملت ها بیش از پیش تحمیل می کند. امپریالیسم فرهنگی به بهانه جهانی شدن در حال تحمیل ارزش های غربی به مردم فقیر آفریقایی است تا رونق اقتصادی خود را بهبود ببخشد. آمریکایی ها و کشور های غربی از طریق فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، آگهی‌های تبلیغاتی اغواکننده، موسیقی و دیگر برنامه‌های فرهنگی که با فرهنگ آفریقای بیگانه هستند، بدنبال نفوذ فرهنگ خود در سایر فرهنگ ها بویژه در قاره آفریقا هستند و بشدت سنت‌های دیرین آنها را مورد تهاجم قرار می‌دهند و کشور نیجریه نیز در این امر مستثنی نیست.

 

ریتزر در2008 اظهار می دارد که اگرچه مسائل اقتصادی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردارند، اما مسائل فرهنگی و نظریه های فرهنگی هستند که بیشترین توجه را در جامعه به خود جلب می کنند. فرهنگ مجموعه ای آموخته شده از تفاسیر مشترک در مورد باورها، ارزش ها و هنجارهایی است که بر رفتارهای گروه نسبتاً بزرگی از مردم تأثیر می گذارد . فرهنگ یک صفت ارثی ژنتیکی انسان نیست، بلکه آموختنی است.

 

جهانی شدن فرهنگ،  بی‌عدالتی بی‌نظیری را در سراسر آفریقا ایجاد کرده است، رفتار مردم را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار داده است و بسیاری از مردم را مجبور به اتخاذ سبک زندگی مبتنی بر منفعت شخصی، خودخواهی، فردگرایی کرده است و باعث شده مردم به فیلم‌ها، کالاها، غذاهای خارجی ارادت و اشتهای زیادی پیدا کنند که همیشه برای جامعه آفریقایی بیگانه بوده است .

 

مطالعات نشان می دهد که قاره آفریقا از روند جهانی شدن بی بهره بوده و این پدیده صرفا مشکل فقر را در این قاره تشدید کرده است. این ارتباطات فرهنگی باعث فرهنگ‌پذیری اجباری شده است که میراث فرهنگی غنی آفریقا را در شرایط نامطمئن و انقراض قریب‌الوقوع قرار داده است.

 

جهانی شدن بر ارزش های فرهنگی و نظام زبان در کشورهای آفریقایی از جمله نیجریه تأثیر زیادی گذاشته است. به نظر می‌رسد آثار منفی جهانی شدن و یا بهتر بگویم جهانی‌سازی در میان جوانان نیجریه آشکارتر و نگران‌کننده‌تر است و ارزش‌های فرهنگی عجیب نیجریه، مانند زبان‌ها و لباس پوشیدن، توسط فرهنگ مدرن ناشی از جهانی‌شدن در حال فرسایش است.

 

سیستم های ارزشی ، مجموعه ای از ارزش ها هستند که بر اساس آن افراد، یک جامعه یا سازمان رفتار خود را تنظیم می کنند و نظام های ارزشی باورهای تجویزی دارند و آنها بر رفتار اخلاقی یک فرد تأثیر می گذارند و یا اساس فعالیت های آنها را تشکیل می دهند . امروز، گسترش سریع و تهاجمی بازار های اقتصادی و فناوری‌های ارتباطی تحت تأثیر شرکت‌های چندملیتی غربی، موانع جدیدی را برای فرهنگ‌ها و ارزش‌های محلی، به‌ویژه در آفریقا و جوامع غیرغربی به‌طور کلی ایجاد می‌کند. به‌ویژه نیجریه‌ای‌ها اکنون در حال پرورش عادات و ارزش‌های مادی و فردگرایانه هستند . فرهنگ فردگرایی به سرعت ارزش‌ها و آرمان‌های خانواده محور را تحت تاثیر گذاشته است که نیجریه‌ای‌ها به آن معروف هستند و این ارزش ها را از بین برده است  و در نتیجه عبارتی فرهنگ نیجریه در نبرد با فرهنگ غربی ، شکست خورده است .

 

زبان یکی دیگر از نظام فرهنگی است. زبان‌های فردی ممکن است اشیاء و ایده‌ها را به شیوه‌های کاملاً متفاوتی طبقه‌بندی کنند، زیرا هر فردی برای برقراری ارتباط در محیط به زبان فرهنگی خود تعلق دارد. زبان روش‌های متمایز ما برای بودن در جهان را شکل می‌دهد. این حامل هویت افراد است، وسیله و راه مشخصی برای دیدن چیزها، تجربه کردن و احساس کردن است و تعیین کننده نگرش های خاص به زندگی است . جهانی شدن آفریقایی ها را تبدیل به انگلیسی زبان ها، فرانکوفون ها و لکسیفون ها کرده است. این باعث شده است که آنها به انگلیسی، فرانسوی یا پرتغالی صحبت کنند. این تسلط وحشتناک زبان‌های غربی، ارزش زبان‌های بومی آفریقا را پایین آورده است، به طوری که برخی از آفریقایی‌ها به سختی با زبان بومی و ملی خود صحبت می‌کنند یا از صحبت کردن به زبان مادری خود خجالت می‌کشند ، اما با زبان‌های اروپایی و غربی راحت‌تر هستند. این یک ماموریت اروپایی محور علیه زبان های آفریقایی است که ممکن است منجر به انقراض یا زوال برخی از زبان ها در آفریقا از جمله زبان های اصلی شود. اوگونجیمی و ناالله در 2005استدلال می‌کنند که ارزش‌های فرهنگی خاص نیجریه، مانند زبان‌ها، توسط فرهنگ عامه‌ای که توسط جهانی‌سازی به وجود آمده است، فرسوده می‌شوند.

 

امروزه زبان های خارجی به عنوان زبان بین المللی در ارتباطات بین المللی شتاب ایجاد کرده اند که برای زبان های آفریقایی مضر است. با این حال، تجربه امروز در نیجریه حذف تدریجی زبان های سنتی و بر تخت نشستن زبان انگلیسی در هر جنبه ای از زندگی است. امروز مکالمه رسمی زبان انگلیسی هم در زندگی خصوصی و هم در زندگی عمومی مردم نیجریه وارد شده است و متاسفانه دولت میلیون‌ها نایرا را برای تشویق کسانی که زبان‌های خارجی مانند انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا موضوعات علمی را مطالعه می‌کنند، هزینه می‌کند.

 

استفاده از زبان انگلیسی همواره یکی از جنبه های ضروری رسانه رسمی ارتباط در نیجریه بوده است. نیجریه ای ها از کتاب های نوشته شده به زبان خارجی سریعتر و روان تر از کتاب های نوشته شده به زبان های محلی استفاده می کنند و بهره می برند .

 

جهانی شدن، بر تعداد فیلم های تولید شده توسط نیجریه یعنی نالیوود نیز تأثیر گذاشته است. فیلم‌هایی که به زبان انگلیسی تولید می‌شوند بسیار بیشتر از فیلم‌هایی هستند که به زبان محلی تولید می شود .  یافته ها نشان می دهد جهانی شدن بر نظام ارزشی نیجریه تاثیر گذاشته است . ارزش های فرهنگی نیجریه مانند هنجارهای احوالپرسی، لباس پوشیدن، سیستم ازدواج، عادات غذایی و مشاغل به دلیل جهانی شدن به تدریج از بین رفته است.

منابع :

https://journalofbusiness.org/index.php/GJMBR/article/view/3119/2-Globalization-and-African-Culture_html

کد خبر 19225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =